Evaluasi Kemampuan Komunikasi dan Kerjasama Tim dalam Pelaksanaan Interprofessional Education (IPE): Sebuah Tinjauan Literatur
- pdf  |
- DOI: https://doi.org/10.15562/ism.v14i1.1710  |
- Published: 2023-04-01
Search for the other articles from the author in:
Google Scholar | PubMed | ISM Journal
Search for the other articles from the author in:
Google Scholar | PubMed | ISM Journal
Collaboration is needed to provide comprehensive services in dealing with complex health problems. However, collaboration in the world of health in Indonesia is still not optimal. So early learning is needed to increase the effectiveness of collaboration, one of which is by organizing interprofessional education (IPE). IPE is a collaborative learning process that involves educators and students from two or more health professions and basic disciplines. IPE can provide various benefits, including training cooperation, communication, leadership, and respect for other professions. With the implementation of the IPE program since college, it is hoped that it will be a provision for students when carrying out professional activities. This study aims to assess communication and teamwork's ability to implement IPE. The method in this study was a literature review, with 19 articles that met the inclusion criteria. Based on a review of several literatures, it was found that implementing IPE can improve communication skills and teamwork.
Dalam menghadapi permasalahan kesehatan yang kompleks, diperlukan kolaborasi guna memberikan pelayanan yang komprehensif. Namun, kolaborasi di dunia kesehatan Indonesia masih belum maksimal. Sehingga diperlukan pembelajaran sejak dini untuk meningkatkan efektivitas kolaborasi, salah satunya dengan penyelenggaraan interprofessional education (IPE). IPE merupakan proses pembelajaran kolaboratif yang melibatkan pendidik dan peserta didik dari dua atau lebih profesi kesehatan dan disiplin dasar. IPE dapat memberikan berbagai manfaat mulai dari melatih kerjasama, komunikasi, kepemimpinan, dan menghormati profesi lain. Dengan penerapan program IPE sejak kuliah, diharapkan dapat menjadi bekal mahasiswa saat menjalani kegiatan profesi. Penelitian ini bertujuan untuk menilai kemampuan komunikasi dan kerjasama tim dalam pelaksanaan IPE. Metode pada studi ini adalah tinjauan literatur, dengan 19 artikel yang memenuhi kriteria inklusi. Berdasarkan kajian terhadap beberapa literatur, didapatkan bahwa pelaksanaan IPE dapat meningkatkan kemampuan komunikasi dan kerjasama tim.